Wat (bijna) niemand weet over de airbag
De airbag – ook wel ‘plofzak’ genoemd – is een uitvinding die al veel levens heeft gespaard. Toch weten we maar weinig over deze redder in nood. Hoogste tijd voor verandering dus!
Er zitten expres gaten in de airbag
Gaten? Ja, gaten! Om te voorkomen dat u stikt of wordt platgedrukt door de airbag, zitten er een aantal gaten in. Daardoor loopt hij vliegensvlug leeg, binnen 0,2 seconde. Nog sneller dan hij leegloopt, blaast een airbag zichzelf op (0,03 seconde!). Dat een airbag zo snel werkt, komt door de sensoren die verbonden zijn met een gasgenerator. Als de airbag ‘voelt’ dat u bij een aanrijding betrokken bent, zorgt de gasgenerator dat de airbag zichzelf opblaast.
Airbags worden steeds vaker gestolen
Vroeger stonden autoradio’s en navigatiesystemen hoog op het verlanglijstje van dieven. Nu zijn airbags en koplampen vooral in trek. Auto’s van het merk Volkswagen, Seat, BMW en Audi worden door criminelen het meest leeggeroofd. Deze gestolen onderdelen worden doorverkocht en krijgen vaak een tweede leven in China, Oost-Europa en ons kikkerlandje.
Uw benen op het dashboardkastje leggen, is heel gevaarlijk
Een airbag is zo ontworpen dat hij het beste werkt als u rechtop in de stoel zit en een gordel draagt. Uw benen op het dashboardkastje leggen terwijl u op de passagiersstoel zit, is dan ook vragen om problemen. Ontploft een airbag, dan gaat dat met een snelheid tussen de 160 en 350 kilometer per uur. Bij een Amerikaanse vrouw die in deze relaxte houding zat, werden haar benen zo ver omhooggeduwd dat de onderkant van haar voet tegen haar gezicht aankwam. Het gevolg? Een gebroken neus, enkel, dijbeen én arm. De andere inzittenden hadden geen schrammetje.
Een brandend airbaglampje vraagt om actie
Brandt het lampje van uw airbag, dan is het verstandig om meteen in actie te komen. Een brandend lampje geeft aan dat de airbag niet meer (optimaal) werkt. Neem daarom het zekere voor het onzekere en laat de storingscode uitlezen bij uw autogarage. Misschien is er een breuk in één van de kabels of werken de sensoren niet meer zoals het hoort.
In de toekomst hebben auto’s ook een airbag aan de buitenkant
Jaarlijks verliezen 700 mensen het leven na een zijwaartse botsing. Daarom heeft het Duitse bedrijf ZF een airbag ontwikkeld voor aan de buitenkant van de auto. Deze airbag kan 5 tot 8 keer groter worden dan de traditionele airbag en wordt opgeblazen in 150 milliseconden. Dat is ongeveer even snel als één keer knipperen met uw ogen. In de toekomst hebben waarschijnlijk alle auto’s een airbag aan de buitenkant.
Een airbag en kleine kinderen is een gevaarlijke combinatie
Kinderen tot 1,35 meter moeten in de auto verplicht in een autostoeltje zitten. Voorin en achterin. Heeft de zitplaats een airbag? Dan mag u uw kind alleen achterstevoren in een autozitje vervoeren als de airbag uitgeschakeld is. Anders kan de airbag tot verstikking leiden. Hoe u de airbag tijdelijk uitschakelt, leest u in het instructieboekje van uw auto. Vaak is het een fluitje van een cent en hoeft u alleen maar een schakelaar om te zetten of een sleutel om te draaien. Ook een belangrijk onderdeel van uw auto: de ruitenwissers. Lees hier alles wat over deze handige dingen moet weten.