De meest gestelde vragen over de grote beurt

Laatst gewijzigd op: 19 februari 2021

Waarom heeft een auto een grote beurt nodig? Wat is het verschil tussen een grote en kleine onderhoudsbeurt? En hoe duur is een grote beurt?

De meest gestelde vragen over de grote beurt

Waarom heeft een auto een grote beurt nodig?

Zoals u eens in het half jaar naar de tandarts moet voor een periodieke controle, heeft uw auto af en toe een grote beurt nodig. Een grote beurt is trouwens niet verplicht, maar wel meer dan verstandig. Deze onderhoudsbeurt wordt niet voor niets door de fabrikant van uw auto voorgeschreven. Door uw bolide regelmatig te laten controleren, zorgt u er namelijk voor hij in topconditie blijft en dat u veilig de weg op kunt. Slaat u deze onderhoudsbeurt over? Dan is de kans groot dat auto-onderdelen sneller slijten en u uiteindelijk alleen maar meer geld kwijt bent.

Wat is het verschil tussen een kleine en grote beurt?

De naam zegt het eigenlijk al: een grote beurt is grondiger dan een kleine beurt. Er wordt veel uitgebreider naar uw auto gekeken. Met een grote beurt wordt uw scheurijzer op gemiddeld 80 punten gecontroleerd en met een kleine beurt op zo’n 30. Ook qua prijs is er een flink verschil. Voor een kleine beurt bent u meestal zo’n € 120 kwijt en voor een grote al snel € 300. Als er onderdelen vervangen moeten worden, ligt dit bedrag natuurlijk hoger.

Waar bestaat een grote beurt uit?

Bij een grote beurt wordt uw lieveling op wielen gemiddeld op 80 punten gecontroleerd. Zo wordt er in de auto onder andere naar de veiligheidsgordel, de airbag en de dashboardverlichting gekeken. Onder de motorkap zijn de accu en de distributieriem aan de beurt. Aan de buitenkant van de auto wordt er onder andere gekeken naar de ruitenwissers en de carrosserie. Tot slot wordt er onder de auto een blik geworpen op onder andere de schokdempers en het remsysteem. Tijdens de grote onderhoudsbeurt worden een aantal onderdelen ook standaard vervangen, zoals het luchtfilter en de motorolie.

Wanneer is een grote beurt nodig?

Wanneer uw auto rijp is voor een grote beurt is lastig te zeggen. Dit hangt namelijk af van de leeftijd van uw auto, het type, de kilometerstand en het aantal kilometers dat u per jaar rijdt. Het beste kunt u even in het instructieboekje van uw auto spieken. Hier staan de onderhoudsintervallen in. Deze intervallen geven aan hoeveel kilometer u kunt rijden voordat uw auto toe is aan een grote beurt. Natuurlijk is dit nooit helemaal waterdicht. Wat ook vaak gezegd wordt, is dat een auto na iedere 30.000 kilometer rijp is voor een grote beurt. Rijdt u weinig? Geef uw auto dan om de 2 jaar een grote beurt.

Zijn een APK-keuring en grote beurt hetzelfde?

Veel mensen denken dat een APK-keuring en grote beurt hetzelfde zijn. Niets is minder waar. De APK is een verplichte keuring van uw auto die periodiek is vastgesteld, een grote beurt niet. In dit handige keuringsschema van de RDW ziet u precies wanneer uw auto gekeurd moet worden.

Kun je een grote beurt en APK combineren?

Ja, dat kan. Het is zelfs slim om de APK-keuring en de grote beurt te combineren. Wat er bij deze onderhoudsbeurten gecontroleerd wordt, overlapt vaak enigszins. Daarom bieden sommige garages een gratis APK bij een grote beurt aan. Dat scheelt geld én een ritje naar de garage.

Hoe duur is een grote beurt?

Wat u kwijt bent voor een grote beurt hangt van een aantal dingen af: welke auto u heeft, waar u de grote onderhoudsbeurt laat uitvoeren en hoe duur de onderdelen zijn die vervangen moeten worden. Heeft u de pech dat de versnellingsbak aan vervanging toe is, dan kunt u tot wel € 7.500 kwijt zijn. De gemiddelde kosten voor een grote beurt liggen tussen de € 200 en de € 400. Dit is het bedrag dat u moet betalen als er niets mis is met uw bolide. Heeft uw auto wel mankementen? Dan kan het prijskaartje flink oplopen.

Is het mogelijk om de grote beurt zelf te doen?

Zelfs als u 2 rechterhanden heeft, is het bijna onmogelijk om een grote beurt zelf uit te voeren. Hiervoor moet u echt bij een autogarage aankloppen. U kunt wel uw auto zo goed mogelijk onderhouden. Zo verkleint u de kans dat er problemen aan het licht komen bij de grote beurt. Zin om zelf aan de slag te gaan? Hier vindt u een handige lijst met klusjes die u zelf kunt klaren. Van de bandenspanning controleren tot de koelvloeistof bijvullen.

Kijk naar andere categorieën