Dit moet iedereen weten over de kilometerstand

Laatst gewijzigd op: 25 juni 2018

Bij het kopen van een tweedehands auto is de kilometerstand één van de eerste dingen waar u naar kijkt. Maar wist u dat dit getal lang niet alles zegt? Deze feiten moet iedereen weten.

Dit moet iedereen weten over de kilometerstand

Er is geen vaste richtlijn voor een te hoge kilometerstand

Hoe hoger de kilometerstand, hoe minder de auto waard is. Dit stokpaardje geldt nog steeds. Het is alleen lastig te bepalen wanneer de kilometerstand te hoog is. Auto’s worden namelijk steeds beter gefabriceerd, waardoor ze langer meegaan. Ook worden auto’s steeds beter onderhouden. Hoe lang een gemiddelde benzinemotor en dieselmotor meegaat, is wel in te schatten. Een benzinemotor is meestal na zo'n 250.000 kilometer aan vervanging toe en een dieselmotor na zo'n 350.000 kilometer. Als de eigenaar zuinig op de auto is geweest, gaat de motor langer mee.

Er wordt nog steeds gesjoemeld met de kilometerstand

Vroeger werden analoge tellers handmatig teruggedraaid. Tegenwoordig wordt er gesjoemeld met software om de kilometerstand naar beneden te krikken. De autobranche houdt de kilometerstand goed in de gaten om fraude te voorkomen. Elke keer als uw auto naar de garage gaat, wordt de tellerstand doorgegeven aan de RDW. Heeft u een tweedehands auto op het oog? Dan kunt op de site van RDW het kenteken invullen. Er rollen dan zo allemaal gegevens uit, ook of de kilometerstand logisch is of niet. Hou er wel rekening mee dat garages ook wel eens een cijfer te veel of te weinig opschrijven.

Een hoge kilometerstand betekent vaak meer reparaties

Laat u niet afschrikken als een tweedehands auto een hoge kilometerstand heeft. Het kan nog steeds een goede koop zijn. Hou er alleen wel rekening mee dat deze auto waarschijnlijk meer reparaties voor de boeg heeft. Autoverkopers zijn zo slim om een auto te verkopen net voordat er dure reparaties uitgevoerd moeten worden. Zoals het vervangen van de distributieriem (á €1000) of het demonteren van de versnellingsbak (á €5000). Doe daarom altijd vooronderzoek. Kijk op internet of de auto die u op het oog heeft vaak technische problemen heeft en welke onderdelen het eerst aan vervanging toe zijn. En vraag bij de verkoper na of er binnenkort reparaties nodig zijn. Misschien kunt u nog iets van de prijs afkrijgen.

Een auto met een hoge kilometerstand hoeft niet versleten te zijn

Kijk verder dan alleen de kilometerstand van de auto. Als een auto flink veel kilometers heeft gereden, hoeft dat niet te betekenen dat de auto versleten is. Dat heeft namelijk alles te maken met de eigenaar: hoe zuinig is hij of zij op de auto geweest? Een auto waar goed voor gezorgd is, ziet er meestal ook zo uit. Aan de bekleding is niks te zien, onder de motorkap is het niet smoezelig, de buitenkant van de auto is piekfijn en in het onderhoudsboekjes is elke beurt afgestempeld. Koop liever een goed verzorgde auto die veel kilometers heeft gereden dan een verwaarloosde auto met maar een paar kilometer op de teller.

De ene kilometer is de andere niet

Het maakt uit of een auto duizenden kilometers heeft afgelegd met een rustige rijder achter het stuur of de helft minder met een wegpiraat aan het roer. De ene kilometer is dus echt de andere niet. De kilometerstand is meestal ‘maar’ een getal. Zie het als indicatie en hou in gedachte dat een auto die veel kilometers heeft afgelegd vaak eerder toe is aan reparaties. De auto schoonmaken voordat u hem verkoopt? Maak dan deze fouten niet [bron: manners.nl, ad.nl, rdw.nl, autogeschiedenis.nl]

Kijk naar andere categorieën