Wat (bijna) niemand weet over de snelweg
We sjezen wat af over de snelweg. Maar weet u waarom er een snelweg ontbreekt in Nederland? En wat de kortste snelweg is?
Er ontbreekt een snelweg in Nederland
De oplettende automobilist is het vast opgevallen dat er geen A3 is. We hebben de A1, A2, A4 en A5, maar de A3 ontbreekt in dit rijtje. Het aanleggen van deze snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam stond op de planning, alleen is hij er nooit gekomen. Eerst werd de aanleg uitgesteld vanwege de kosten, daarna vanwege milieuredenen.
Op steeds meer plekken komt stiller asfalt
Op de meeste Nederlandse snelwegen ligt zeer open asfalt beton (zoab). Een mengsel van stenen, vulstof, bitumen en zand. Bitumen is een stroperig bindmiddel dat ervoor zorgt dat de stenen in asfalt aan elkaar blijven zitten. Dat er op de Nederlandse wegen zoab ligt, is een hele bewuste keus geweest. Dit wegdek absorbeert geluid, vermindert watergladheid, vervormt niet zo snel en is comfortabel om over te rijden. Op steeds meer plekken in Nederland komt nu de 2.0-versie van zoab: tweelaags zoab-fijn. Dit is het meest stille asfalt dat Rijkswaterstaat op dit moment in Nederland gebruikt.
Het negeren van een rood kruis kost € 240
Prijkt er een rood kruis boven een rijbaan, dan is de baan afgesloten voor wegverkeer. Duidelijker kan het bijna niet. Toch zijn er genoeg automobilisten die een rood kruis negeren en gewoon doorsjezen. Naast dat doorrijden levensgevaarlijk is – niet voor niets is de weg afgesloten – kan het u ook duur komen te staan. De boete voor het negeren van een rood kruis bedraagt € 240.
De Coentunnel is het gevaarlijkste stukje snelweg van Nederland
De noordelijke ingang van de Coentunnel (A10) was in 2019 het gevaarlijkste stukje snelweg van ons kikkerlandje. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Incident Management Nederland. Op de tweede plaats staat de A1 tussen hectometerpaaltjes 53 en 54.
Vroeger kenden we geen maximale snelheid op de snelweg
Het is nu niet meer voor te stellen, maar vroeger kenden we geen maximale snelheid op de snelweg. Pas in 1973 kwam er een limiet: 100 kilometer per uur op snelwegen en 80 kilometer per uur op andere wegen buiten de bebouwde kom. Geen overbodige maatregel, want in die tijd vielen er veel meer verkeersdoden dan nu.
De kortste snelweg is nog geen 2 km lang
De A7, van Amsterdam naar de Duitse grens, is met 241 kilometer de langste snelweg van Nederland. Wie over de kortste snelweg van Nederland rijdt, heeft het waarschijnlijk niet eens door. De A38 bij Ridderkerk is een ukkie van maar 2 kilometer lang. Deze mini-snelweg staat niet eens op de borden en is alleen te herkennen aan de hectometerpaaltjes langs de weg. Die sjeest u dus zo voorbij!
De A12 was de eerste snelweg in Nederland
De snelweg is een Duitse uitvinding. In 1921 werd de eerste snelweg in Berlijn aangelegd, gemaakt van betonplaten en alleen geschikt als oefen- en racecircuit. In 1935 volgde de eerste echte Autobahn in Frankfurt. Niet veel later, in 1937, werd de A12 tussen Voorburg en Zoetermeer aangelegd. Ook gemaakt van betonplaten, dus lang niet zo comfortabel als de snelwegen van nu.
De hectometerpaaltjes langs de weg zijn ideaal
‘Wat heb ik aan de hectometerpaaltjes langs de snelweg?’, vraagt u zich misschien af. Deze groene paaltjes zijn heel handig, omdat ze de plaats langs de snelweg aangeven. Stel dat u pech heeft onderweg, dan kunt u doorgeven bij welk paaltje u staat. Hulpdiensten kunnen u zo sneller helpen.
Het aantal voetgangers op de snelweg neemt toe
De inspecteurs van Rijkswaterstaat komen de gekste dingen tegen op de snelweg; wandelaars, fietsers, mensen in invalidevoertuigen of scootmobielen. Het aantal snelweglopers nam vorig jaar met maar liefst 20% toe ten opzichte van 2018. Vaak gaat het om mensen zonder benzine die op zoek zijn naar een tankstation, lifters, verwarde en dronken mensen.
Een kilometer snelweg kan 50 miljoen kosten
Dat een snelweg aanleggen bakken vol geld kost, is waarschijnlijk geen verrassing. Hoeveel een kilometer snelweg precies kost, is lastig te zeggen. Volgens Rijkswaterstaat variëren de kosten voor een dubbele driebaanssnelweg met een vluchtstrook per kilometer van 10 tot 50 miljoen euro per kilometer. In deze kosten zit alles verwerkt; van de materiaalkosten tot het arbeidsloon.
Er zit logica in de nummering van de wegen
De nummering van Nederlandse snelwegen lijkt een wirwar van cijfers en letters, maar er zit heus plan achter. In 1920 en 1930 groeide het autoverkeer zo snel dat de overheid het Rijkswegenplan in het leven riep. De wegen werden toen netjes op volgorde genummerd. Ook kregen snelwegen de letter A van autosnelweg en nationale wegen de letter N. Door de crisis in de jaren ‘30 en door de Tweede Wereldoorlog, kwamen sommige wegen er wel en andere niet. De oude nummering bleef wel in gebruik, waardoor het nu allesbehalve logisch lijkt. Ook een leuk feitje: wegen met 1 of 2 cijfers zijn de belangrijkste wegen in het nationale wegennet. Hoe meer cijfers, hoe minder belangrijk de weg.
Onbeperkt sjezen op Duitse snelwegen staat onder druk
Op een groot deel van de snelwegen in Duitsland staat nu nog geen snelheidsbeperking. Als het aan de Duitse Raad voor de Verkeersveiligheid ligt, komt hier snel verandering in. De raad wil een maximale snelheid van 130 kilometer per uur om zo het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. De invoering van een snelheidsbeperking zal volgens een berekening van het Duitse tijdschrift Der Spiegel zo’n 140 verkeersdoden per jaar schelen. [bron: quest.nl, rtlnieuws.nl, rijkswaterstaat.nl, ad.nl]