Motor winterklaar maken? 7 onmisbare tips
Veel motorrijders zijn mooi-weer-rijders. U ook? Dan is het slim om uw favoriete tweewieler winterklaar te maken. Zo voorkomt u corrosie, roestvorming en stroeve onderdelen.
1. Zorg voor een volle tank
Ook al bent u misschien van plan om een tijd niet op uw motor rond te knorren, toch is het een goed idee om de tank te vullen. Als die leeg of halfvol is, kan er namelijk condensvorming ontstaan. Dit kan weer voor roest zorgen als uw scheurijzer een tijd niet wordt gebruikt. Een hele goede reden dus om de tank te vullen vóórdat u uw motor een tijd in de stalling zet. Ook fijn: als u na de winter staat te springen om een rondje te rijden, hoeft u geen tussenstop bij het tankstation te maken.
2. Geef de accu extra aandacht
De accu en kou zijn een slechte combinatie. Zet u uw motor in de winter onder een afdak of in een schuur waar het flink koud wordt, dan is het beter om de accu eruit te halen. Leg hem op een plek waar het kamertemperatuur is en hang hem iedere maand een keer aan de druppellader. Deze speciale lader zorgt dat de accu in topconditie blijft door hem langzaam op te laden. Hierdoor gaat hij een stuk langer mee. Wordt het niet koud in uw garage? Dan kan de accu gerust in uw motor blijven zitten. Haal hem er wel iedere maand uit voor een oplaadmoment met de drupellader.
3. Ververs de motorolie
Het advies is om ieder jaar de motorolie te verversen. Dus waarom dit niet doen als u uw motor winterklaar maakt? De draaiende delen van uw motor zijn zo goed beschermd terwijl uw tweewieler stilstaat. Om erachter te komen welke olie u precies nodig heeft, kunt u het beste in het instructieboekje van uw motor of op de olievuldop kijken. Hier leest u welke SAE-specificatie de olie heeft. Dit ingewikkelde woord geeft de viscositeit (dikte) bij een bepaalde temperatuur van de olie aan en kan per motor verschillen. Iets om na te kijken dus.
4. Besteed zorg aan de banden
Staan de banden van uw motor lang op 1 plek, dan is dat na de winter te merken. De oplossing? Zorgen dat de banden van de grond zijn met een middenbok of paddockstands. Als u die niet heeft of het de investering niet waard vindt, dan is het verstandig om de banden op te pompen tot 2.8 bar. De kans op banden met een plat loopvlak is dan kleiner.
5. Onderhoud de ketting om uw motor winterklaar te maken
Als er iets is wat goed moet werken, dan is het wel de ketting van uw motor. Dit belangrijke onderdeel kunt u daarom het beste voor de winter een vipbehandeling geven. Het advies is om de ketting eens per 1.500 kilometer te spannen, iedere 500 kilometer in te vetten en iedere 1.500 kilometer te reinigen. Om hem goed schoon te maken, is er een speciaal kettingreinigingsmiddel te koop. Pretoleum en diesel doen ook de truc. Maak de ketting daarna goed droog en spray hem in met kettingspray. Sommige mensen zweren bij kettingvet in een potje. Dit is iets meer een precisiewerkje omdat u er een kwast bij nodig heeft.
6. Vervang de koelvloeistof
Iedere verbrandingsmotor heeft koeling nodig. Daarom is er koelvloeistof uitgevonden. Dit handige vloeistof koelt niet alleen, maar beschermt ook tegen vocht en corrosie. Omdat de kwaliteit na een tijd terugloopt, is het advies om het iedere 2 jaar te verversen. Doet u dit niet, dan kan er smurrie in koelsysteem ontstaan waardoor de motor niet goed meer gekoeld wordt. Hoe u de koelvloeistof moet vervangen, leest u in het instructieboekje van uw motor. Bent u geen handige Harry of Harriët? Klop voor dit klusje dan aan bij een motordealer.
7. Vet ijzeren onderdelen in
Het laatste, maar niet het leukste klusje voor het winterklaar maken van uw motor, is het invetten van de ijzeren en stalen delen. Hiervoor kunt u siliconenspray gebruiken of een smeermiddel zoals WD40. Spray het onderdeel in en wrijf het uit met een zachte doek. Sla dit zeker niet over:
- Stuur
- Voorvork
- Tandwiel
- Uitlaademper
- Achterveer
- Motorblok
- Frame
- Achterbrug
- Velgen, spaken en wielnaaf
Heeft u de smaak te pakken? Maak dan ook uw auto winterklaar. Wij geven u 6 handige tips.