Dit zijn de grootste fileknelpunten van Nederland
Lang niet altijd zijn files van te voren te voorspellen, maar er is wel een aantal knelpunten waar het bijna iedere dag raak is.
Een ongeluk, een geklemde vrachtwagen die vaststaat in een tunnel, een technische storing, noodweer of drukte. De Nederlandse wegen zijn berucht om de overvolle wegen met files als gevolg. In november 2005 was er zelfs zo’n extreme file door een sneeuwstorm, dat sommige autorijders wel 12 uur vaststonden. Toch is dit maar peulenschil vergeleken met de langste file in de geschiedenis. Automobilisten in China raakten verstrikt in een file van 100 kilometer die maar liefst 12 dagen duurde. Maar stel dat je zo min mogelijk in de file wilt staan, welke fileknelpunten moet je dan mijden?
De 6 grootste fileknelpunten van Nederland
- Knooppunt Terbregseplein
Knooppunt Terbregseplein wordt de trechter genoemd, waar het verkeer van de A20 vanuit Rotterdam, Gouda en van de A16 vanuit Breda samenkomt. Daarom is dit dé filelocatie van Nederland. - Knooppunt Moordrecht
Om de hoek van knooppunt Terbregseplein ligt knooppunt Moordrecht. Het verkeer uit Moordrecht komt hier samen met de rijstroken van de A16 en A20, tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. Veel files ontstaan hier doordat het verkeer moet oversteken van de linker- naar de rechterrijbaan en andersom. - Coentunnel
Deze tunnel onder het Noordzeekanaal is niet berekend op vrachtwagens hoger dan 4 meter. In 2015 zat er daardoor gemiddeld 3 tot 4 keer per dag een vrachtwagen vast. De tunnel wordt dan tijdelijk afgesloten, wat voor veel files zorgt. Ook heeft de tunnel regelmatig last van technische storingen en ongelukken. - Velsertunnel
Wéér een tunnel die voor problemen zorgt. De Versertunnel verbindt Velsen en Beverwijk met elkaar. Net zoals de Coentunnel, had deze tunnel last van vastzittende vrachtwagens en technische storingen. Begin dit jaar is de tunnel flink opgeknapt en werd de doorrijhoogte vergroot. Nu zorgen vrachtwagens minder vaak voor files. Toch loopt het verkeer op de A22 regelmatig vast voor de tunnel. Zeker op een regenachtige maandagochtend. - Knooppunt Rijnsweerd
Eerst was knooppunt Rijnsweerd geen plek met veel files, maar was het overvol rondom Amersfoort. Door het verbreden van die wegen, heeft het probleem zich verplaatst naar knooppunt Rijnsweerd. Het verkeer van de A28 en de A27 kan nu minder goed instromen, wat zorgt voor veel files. - Knelpunt Zoeterwoude-Dorp
Door het openen van de A4 Midden-Delfland rijdt er meer verkeer tussen Delft en Leiden. Knelpunt Zoeterwoude-Dorp is hierdoor een stuk drukker geworden. De Verkeers Informatie Dienst (VID) verwacht zelfs dat dit knelpunt in de toekomst voor nog meer verkeersontstoppingen gaat zorgen.
Minder lang in de file staan? Volg deze 6 tips
- Rij niet in de spits. Het is een inkoppertje, maar helpt echt om niet in de spits te rijden. Van 06:30 tot 09:30 en van 15:30 tot 19:00 is er topdrukte in het verkeer. Werk daarom als het even kan thuis of zoek toevlucht bij één van de leukste plekken langs de drukste wegen van Nederland.
- Blijf op dezelfde strook. Het kleine beetje tijdwinst dat u boekt door steeds van rijstrook te wisselen, zorgt bij andere weggebruikers juist voor vertraging.
- Laat geen gaten vallen. Door geen gaten te laten vallen en iets minder afstand te houden, wordt de file minder lang. Bumperkleven is natuurlijk niet de bedoeling.
- Neem een kleine omweg. Een kleine aanpassing van uw route kan ervoor zorgen dat u veel sneller op de bestemming bent. Deze website is daarbij handig.
- Voeg niet te langzaam in. Probeer altijd eerst snelheid te maken en pas in te voegen als u even hard rijdt als het verkeer op de rijstrook waar u naar toe wilt. Zo hoeft de rest van het verkeer niet af te remmen, wat alleen maar voor extra vertraging zorgt.
- Rij rustig bij slecht weer. Pas uw rijgedrag aan op het weertype. Rij dus rustiger als het slecht weer is. Als iedereen dat doet, is de file veel sneller weg.
Nederlanders wonen ver van hun werk
Nederlanders zijn relatief een groot deel van hun tijd kwijt aan woon-werkverkeer. Dat is ook één van de redenen dat het zo druk is op onze wegen. Uit onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) bleek dat we gemiddeld 22,6 kilometer van ons werk wonen. Door steeds meer te flexwerken is de gemiddelde afstand al een paar jaar vrij constant. Tussen 1985 en 2008 nam de afstand wel toe van 15 naar 22 kilometer. Waarschijnlijk kwam dat door de opkomst van de leaseauto.
[bron: nu.nl, vananaarbeter.nl]