Dé truc om minder lang in de file te staan
‘Een dag geen file, is een dag niet gereden’, is een spreuk die goed past bij het fileprobleem in Nederland. Maar wat is nu dé truc om minder lang in de file te staan?
Er zijn genoeg mensen die elke dag hun wekker 1 of 2 uur eerder zetten om zo de file te slim af te zijn. Op de lange termijn is dat alleen niet de oplossing. Want als iedereen eerder in de auto stapt, is het alsnog druk op de weg. Niet voor niks wordt de file een welvaartsziekte genoemd. De woon-werkafstand is de afgelopen 40 jaar toegenomen en mensen rijden tot op latere leeftijd auto dan 40 jaar geleden. Bovendien hebben steeds meer huishoudens 2 of meer auto’s voor de deur staan. In 35 jaar tijd is het aantal personenauto’s in Nederland zelfs verdubbeld. Hoe kunnen we er dan toch voor zorgen dat we minder lang in de file staan?
Geen gaten laten vallen
Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst deelde een goede tip met NOS. Volgens Potgraven verminderen de files flink als we dichter op elkaar gaan rijden. Als het regent worden de files altijd veel langer, omdat we meer afstand houden. De truc om minder lang in de file te staan, is dus geen gaten laten vallen. Dat vergroot namelijk de afstand en dus de file. Een kleine kanttekening: houd wel genoeg afstand, ga niet bumperkleven, om onveilige situaties te voorkomen. Socialer zijn op de weg kan het fileprobleem ook (iets) helpen oplossen. Dus niet mopperen als iemand ‘voorkruipt’ op de invoegstrook door de hele oprit te gebruiken. De file slinkt hier juist sneller door.
En wat kan de overheid tegen files doen?
Om het fileprobleem echt op te lossen, is er werk aan de winkel voor de overheid. 4 mogelijke oplossingen:
- Meer asfalt. Of het aanleggen van meer asfaltwegen een positief effect heeft op de files in Nederland, is de vraag. Het is nog niet aangetoond dat meer asfalt ook zorgt voor een betere benutting van de wegcapaciteit.
- Thuiswerken stimuleren. Als je thuiswerkt hoef je de deur niet uit en raak je dus niet verstrikt in een file. Ook zorgt het voor minder drukte op de weg, win-win toch? Veel wordt er nog niet thuisgewerkt. Zo’n 25% van de beroepsbevolking werkt wel eens een dagje thuis.
- Beter openbaar vervoer. De verstokte autorijder verleiden om met de trein of bus naar het werk te gaan, is geen eitje. Misschien brengt de lightrail er in de toekomst verandering in. Dat is een hypermoderne combinatie van de trein, metro en tram.
- Rekeningrijden. Alleen betalen voor het gebruik van een auto en niet voor het bezitten ervan: dat is rekeningrijden. Als automobilist betaal je dan een vast tarief per kilometer en/of een specifieke heffing voor de spits. De kans is groot dat er dan minder wordt gereden en het dus minder druk is op de weg. Hoe rekeningrijden praktisch uitgevoerd moet worden, is alleen nog een hersenkraker. [bron: NOS.nl, nu.nl, volkskrant.nl]