Herkent u phising?

Laatst gewijzigd op: 12 december 2016

U opent een mail van uw bank en zonder dat u het doorheeft worden uw persoonlijke en zakelijke gegevens door cybercriminelen ontfutseld. Hoe bent u deze nepmails slim af?

Herkent u phising?

De mails die cybercriminelen sturen, zitten al lang niet meer vol taalfouten en uitroeptekens, maar zijn meestal niet van echt te onderscheiden. Dat maakt het ook zo gevaarlijk. Het lijkt alsof u een mail heeft gekregen van een overheidsinstantie of bedrijf, omdat u bijvoorbeeld een verkeersboete heeft of een openstaande factuur. U klikt op een link om het te betalen of om uw gegevens bij te werken en komt op een valse website terecht. Zonder dat u het doorheeft ontfutselen cybercriminelen u zo persoonlijke en zakelijke gegevens. Of door het downloaden van een pdf of zip-bestand wordt er schadelijke software op uw computer geïnstalleerd.

Laat die alarmbellen rinkelen!

Omdat deze nep-mails steeds professioneler worden, is het vaak lastig om ze van echt te onderscheiden. Afgelopen jaar kwamen er bij de Fraudehelpdesk meer dan 3.625 meldingen binnen van mensen die door deze mails financiële schade hebben. In een jaar tijd is dit aantal bijna verdubbeld. Gelukkig zijn er een paar dingen waar u op kunt letten, zodat u deze mails herkent. Laat uw alarmbellen rinkelen als:

  • Er in een e-mail van een bank of overheidsinstantie naar persoonlijke of zakelijke gegevens wordt gevraagd, denk aan uw bankrekeningnummer, sofinummer of gewoon uw naam en geboortedatum. Banken en bedrijven vragen nooit om deze gegevens, al helemaal niet per mail.
  • Het maandelijkse factuurbedrag ineens extreem afwijkt. Vraag het dan eerst na voordat u betaalt.
  • U een bestand moet downloaden (zoals een factuur) als zip-bestand.
  • De aanhef ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’ is. De meeste organisaties weten wel of u een man of vrouw bent of gebruiken uw achternaam.
  • Er een link in de mail staat waarop u moet klikken. Houd eerst uw muis op de link, zo ziet u waar deze link naar toe gaat en of het verstandig is om erop te klikken. Bij twijfel, niet doen.
  • Er spelfouten, een vreemd logo of iets anders in de mail staat waardoor u twijfelt aan de echtheid. Bel dan naar de afzender om te checken of het klopt dat u deze mail heeft ontvangen. Zoek dat telefoonnummer eerst zelf op en gebruik niet klakkeloos het nummer uit de mail.

Help, ik ben toch slachtoffer van phishing

Denkt u dat u slachtoffer bent van phishing? Neem dan contact op met de organisatie die de mail zogenaamd heeft verstuurd. Stel dat dit uw bank is, dan kunnen ze uw bankrekening blokkeren. Vergeet niet aangifte bij de politie te doen en het te melden bij de Fraudehelpdesk. Op deze site vindt u ook de laatste phishing-en malwaremails die verstuurd zijn.

Zo probeert InShared phishing te voorkomen

Wij houden nauwlettend in de gaten of er phishingmail in omloop is, zodat we u meteen kunnen waarschuwen. De veiligheid van onze website bewaken we door een https-link te gebruiken, in plaats van een http-link. Dat betekent dat uw gegevens veilig verstuurd worden. Stel dat cybercriminelen uw gegevens onderscheppen, dan kunnen ze ze niet decoderen. Ze hebben er dan dus niks aan. Ook handig: als u twijfelt of uw factuur klopt, kunt u dit altijd checken in uw digitale Verzekeringsmap. [Bron: alertonline.nl, computeridee.nl]

Kijk naar andere categorieën