De grootste ergernissen in het verkeer
Rood aangelopen gezichten, gevloek en ongeduldig getoeter. In het verkeer ontstaan de grootste ergernissen. Niet gek dat veel mensen het lastig vinden om hun hoofd koel te houden in de auto. Herkent u deze ergernissen?
Te weinig afstand houden
Wist u dat 90% procent van alle kopstaart-botsingen veroorzaakt wordt door bumperkleven? Een handige vuistregel om bumperkleven te voorkomen: minimaal twee seconden afstand tussen u en de voorganger houden. Let hier ook op bij langzaam rijdend verkeer, dan is het vaak extra lastig om genoeg afstand te houden.
Onnodig links rijden op de snelweg
Rechts rijden op de snelweg is eigenlijk een basisregel. Het maakt het verkeer overzichtelijk en veilig. En andere verkeersregels zijn er zelfs op gebaseerd. Toch zijn er veel mensen die deze basisregel vergeten en toch links rijden op de snelweg. Heel vervelend!
Geen richting aangeven
In de auto zit niet voor niets een richtingaanwijzer, alleen vergeten veel automobilisten hem te gebruiken. Vooral bij een rotonde. Lastig voor fietsers, voetgangers en andere weggebruikers.
Te langzaam rijden
Te snel rijden is niet goed, maar te langzaam rijden ook niet. Als het regent is bijna iedereen geneigd om een stuk zachter te rijden. Een bron van ergernissen en de oorzaak van veel ongelukken. Wel is het verstandig om iets zachter te rijden als het keihard regent.
Van strook wisselen in de file
Van rijstrook wisselen is verleidelijk als u in de file staat. De tijdswinst is alleen minimaal en het zorgt onbewust bij andere weggebruikers voor vertraging. Beter blijft u bij één strook en rijdt u file als een koning.
Smartphone achter het stuur
Even appen voor het stoplicht of snel een selfie maken in de auto. De grootste verkeersergernis van de afgelopen jaren is het gebruiken van een smartphone in de auto. In 2015 nam het aantal verkeersdoden met bijna 9 procent toe en ook het aantal ernstig gewonden. Veilig Verkeer Nederland (VVN) verwacht dat het smartphonegebruik in de auto hier een grote rol in speelt. VVN wil daarom dat mobieltjes automatisch worden geblokkeerd als een auto harder rijdt dan 20 of 30 kilometer per uur.