De 8 meest gemaakte fouten bij een fietsband plakken
Een lekke fietsband is geen reden om meteen bij een fietsenmaker aan te kloppen. Een fietsband plakken kan namelijk een makkie zijn, als u deze fouten maar niet maakt.
Fout 1: Het ventiel voor het plakken niet controleren
Het is een beginnersfout, maar wel 1 die vaak wordt gemaakt: het ventiel niet controleren voordat u een band gaat plakken. Soms is er niets mis met de band, maar is het ventiel losgedraaid of kapot. Door dit altijd eerst even te checken, bespaart u uzelf veel onnodige moeite.
Fout 2: Geen compleet reparatiesetje in huis hebben
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg daarom dat u een compleet reparatiesetje heeft voordat u aan het plakken slaat. In zo’n setje moet het volgende zitten: een tube solutie (lijm), bandenlichters, een ventielslang, schuurpapier, een bandenknecht en plakkertjes. In plaats van solutie kunt u ook voor zelfklevende plakkers kiezen. Een geopende tube solutie verliest na een half jaar een deel van zijn plakkracht. Even kijken of de solutie niet over de datum is, is daarom een goed idee. Zelfklevende plakkers zijn een goed alternatief als u een bofkont bent met bijna nooit een lekke band.
Fout 3: Een band plakken als het buiten minder dan 10 graden is
Is het buiten minder dan 10 graden? Bewaar dit klusje dan voor een later moment. Bij lagere temperaturen doet de solutie namelijk niet goed zijn werk. Het gevolg: u heeft zo weer een lekke band.
Fout 4: Bij een gaatje meteen ‘hebbes’ denken
Heeft u het gaatje in de band gevonden, dan kan het plakken beginnen. Doe alleen niet té een vroeg een vreugdedansje. Het kan zijn dat er niet 1, maar 2 of zelfs 3 gaatjes in de band zitten. Hou daar rekening mee als u als een pietje precies de fietsband controleert.
Fout 5: Een speciale bandenplakspray gebruiken
Het lijkt de oplossing in een flesje: een bandenplakspray, ook wel pechspray genoemd. De plakkerige smurrie die hieruit komt, zorgt er alleen voor dat de band verstopt raakt. Vaak moet u na deze provisorische plaksessie alsnog de binnenband (laten) vervangen.
Fout 6: Niet controleren over er iets scherps in de buitenband zit
Soms is een scherp voorwerp de boosdoener, denk aan een doorn, een stukje glas of een scherp steentje. Voor het plakken is het slim om te kijken of dat zo is. Anders staat u zo weer met een lekke band langs de weg. Doe een handschoen aan en haal uw vinger voorzichtig langs de binnenkant van de buitenband en de velg en kijk of er niets uitsteekt. Gevonden? Haal het er dan voorzichtig uit en zorg dat er niets in de band achterblijft.
Fout 7: De fietsband plakken met secondelijm, Bison Kit of duct tape
Geen speciale bandenplaklijm in huis? Zwicht dan niet voor het gebruik van secondelijm, Bison kit of duct tape. Dit zijn handige spullen om in huis te hebben, maar niet uw redders in nood bij een lekke fietsband. Hou het bij een tube solutie of zelfklevende plakkers.
Fout 8: Eindeloos prutsen terwijl een nieuwe binnenband ook een optie is
‘Zelfkennis is het begin van alle wijsheid’, zei Socrates niet voor niets. Heeft u 2 linkerhanden? Of heel weinig geduld? Dan is een nieuwe binnenband kopen ook een optie. Er zijn tegenwoordig fietsbanden te koop met 2 uiteinden. De lekke binnenband snijdt dan eerst door en verwijdert u. Daarna monteert u de nieuwe binnenband zonder het wiel te verwijderen. Eitje!
Zelf een fietsband plakken in 9 stappen
Heeft u de moed verzameld om een fietsband te plakken? Volg dan deze stappen:
- Controleer het ventiel. Als deze losgedraaid of kapot is, hoeft u de band niet te plakken
- Zet de fiets op zijn kop, zo kunt u er beter bij. Heeft u een e-bike? Vraag dan even hulp. Deze elektrische scheurijzers zijn loodzwaai.
- Check de buitenkant van de band op scherpe voorwerpen. Iets scherps gevonden? Haal dit er dan uit
- Haal met minimaal 3 kunststof bandenlichters de buitenband aan 1 kant van de velg. Doe dit met beleid want bandenlichters kunnen de binnenband beschadigen.
- Haal de binnenband eruit en kijk of u iets scherps ziet zitten. Als er een stukje glas in zit, haal het er dan voorzichtig uit
- Vul een emmer met water, pomp de band op en haal het dan door het teiltje met water. Als er belletjes in het water omhoogkomen, weet u waar het lek zit. Bingo!
- Is het een flinke scheur? Dan kunt u het plakken beter overlaten aan een expert. Een kleine lek kunt u zelf makkelijk fixen
- Haal de band uit het water en geef het lek aan met een pen of stift. Schuur de plek rondom de lek. Breng de speciale lijm aan op de plek ter grootte van de plakker die u zo wilt plakken. Druk de plakker goed aan. Gebruikt u zelfklevende plakkers? Dan hoeft u de band alleen maar even te schuren
- Gebruik een bandenknecht om de band weer makkelijk om de velg van de fiets te krijgen. Pomp de band op en u bent klaar om weer op uw stalen ros te stappen Is bovenstaande uitleg niet duidelijk genoeg? Speur dan op YouTube naar een handige video. In deze video wordt in minder dan 3 minuten uitgelegd hoe u een band moet plakken.
Veelgestelde vragen over fietsbanden plakken
Wie geen zin heeft om zelf in de weer te gaan met een reparatiesetje, kan altijd nog bij de plaatselijke fietsenmaker aankloppen. Hoe duur deze dienst is, verschilt per zaak. Voor het plakken van een binnenband bent u al snel zo’n € 15 kwijt. Moet de band vervangen worden, reken er dan € 5 bij. Een buitenband vervangen is duurder, meestal zo’n € 29. Een buitenband plakken is praktisch onmogelijk. Wel kunt u een stukje hard plastic tussen de binnen- en buitenband doen. Zo kan de binnenband niet naar buiten wurmen. Helaas is dit wel een tijdelijke oplossing. Het plakken van de fietsband van een e-bike is een lastiger, maar niet onmogelijk. Het is slim om voor een fietsband met 2 uiteinden te kiezen. U hoeft het wiel dan niet te demonteren om de band te verwisselen. Heeft u al een verzekering voor uw fiets? Met de Fietsverzekering van InShared is uw stalen ros op en top verzekerd tegen een lage premie. Sluit u onze dekking Thuisbrengservice af dan komen wij u ook nog eens helpen als u niet verder kunt rijden. Bijvoorbeeld als u een lekke band heeft. Ideaal toch?