Hoe werkt bonus-malus?
Bonus-malus betekent letterlijk beloning-straf. Het wordt ook wel no-claim korting genoemd. Hoe meer schadevrije jaren u hebt, hoe hoger u staat op de bonus-malusladder. Elk jaar dat u geen schade claimt, gaat u weer een treetje omhoog. Een treetje hoger, betekent minder premie (beloning). Claimt u wel schade? Dan gaat u een paar tredes omlaag en gaat uw premie dus wat omhoog (straf).
Bonus voor schadevrije rijders
Als u geen schade claimt bij uw autoverzekering, bouwt u schadevrije jaren op. Aan de hand van het aantal schadevrije jaren wordt u beloond door uw verzekeraar met korting op de premie, een bonus dus.
Malus voor brokkenpiloten
De andere kant van de medaille heet malus. Als u schade heeft en deze claimt bij uw verzekeraar, daalt u op de bonus-malus ladder. U wordt dan ‘gestraft’ voor het claimen van schade en uw premie gaat omhoog.
De bonus-malus ladder
De meeste autoverzekeraars werken met een bonus-malus ladder die vaak uit 15 tot 20 treden bestaat. Hoe hoger u op de ladder staat, hoe hoger uw korting op de autoverzekering. Elk jaar dat u geen schade claimt, gaat u een trede omhoog op de ladder en bent u het jaar daarop goedkoper uit. Claimt u wel schade, dan gaat u vaak meerdere treden omlaag en stijgt uw premie weer. Het aantal treden dat u zakt verschilt per verzekeraar.
Het kan dus slim zijn om uit te rekenen wat meer kost: de reparatie van de schade of het verschil in verzekeringspremie. Als de reparatie uiteindelijk goedkoper is, kunt u ervoor kiezen om de schade zelf te laten repareren.
Verschillen per verzekeraar
Iedere autoverzekeraar heeft zijn eigen bonus-malus ladder. De maximale korting, de maximale toeslag, het aantal treden en het aantal treden dat u terugvalt als u een schade claimt kunnen verschillen. Hoe voordelig een autoverzekering is, hangt bij de meeste verzekeraars dus niet alleen af van de basispremie.
Hoe lang blijven schadevrije jaren beschikbaar?
Per verzekeringsmaatschappij is dat verschillend. Er zijn maatschappijen die beschikbare registraties tot 1 of 3 jaar na registratie in gebruik nemen. Wij doen niet moeilijk en kijken zelfs tot 5 jaar terug.
Bonus-malus bij InShared
Omdat een afbeelding meer zegt dan duizend woorden, hebben we onze bonus-malus tabel hieronder gezet:
Voorbeelden schadevrije jaren en bonus-malus ladder
Heeft u 0 schadevrije jaren, dan begint u dus op bonus-malus trede 6. Heeft u schade? Ai, dan valt u terug naar -5 schadevrije jaren met bm-trede 1. U gaat dan een stuk meer premie betalen.
Rijdt u al een tijdje langer en heeft u 16 of meer schadevrije jaren? Bij een schade valt u dan altijd terug naar 10 schadevrije jaren. U daalt wel nog steeds 5 tredes op de bonus-malus ladder.
Die terugval in schadevrije jaren hebben wij trouwens zelf niet verzonnen. Het komt uit de koker van het Verbond van Verzekeraars. Vanaf 1 januari 2016 moeten namelijk alle verzekeraars op dezelfde manier omgaan met schadevrije jaren.
De Jaarbeloning van InShared
En zijn we allemaal extra voorzichtig geweest? Dan blijft er geld over in de schadepot en krijgt u een deel van uw premie terug. Dat doen wij via onze Jaarbeloning. Hoe dat precies werkt, leest u hier. Het loont bij InShared dus extra om schadevrij te blijven!